Koen van Geel werkt op de dag van dit interview, precies 6 jaar bij FoodeQ in Steenbergen. Met een technische opleiding en communicatieve drive heeft hij een ideale combinatie voor zijn werk als internationale sales manager.

Wat doe je precies? 

Ik word ingezet voor de verkoop van machines of projecten. We ontwerpen hier machines voor de voedingsmiddelenindustrie. Onze focus is triltechniek, een hygiënische en onderhoudsarme manier om voedingsmiddelen te verwerken. Het is dus mijn taak om nieuwe klanten binnen te halen, maar zeker ook om goed contact te onderhouden met bestaande klanten om ook daar vervolgorders binnen te halen.

Waar ligt de focus van je werk?

Nou, ik werk heel internationaal. Aanvankelijk veel in West-Europa, maar nu ook in Japan en in Oceanië. Eigenlijk leveren we over de hele wereld. Dat gaat rechtstreeks naar de eindklant of via OEM-ers (red. Original Equipment Manufacturer, andere machinefabrieken). We leveren dan losse machines of turnkey projecten.

Hoe ben je hier aan de slag gegaan?

Ik ben begonnen bij een bedrijf in Oosterhout als tekenaar, maar ik merkte dat ik te weinig contact had met de buitenwereld. Ik werd toen service coördinator en had heel veel klantcontact. Dat vond ik ontzettend leuk. Toen ik op een gegeven moment zat de praten met Marinus de Bruijn, directeur van FoodeQ, die ik nog ken van de voetbal in Dinteloord, vond hij dat ik een goede toekomst als verkoper kon hebben in zijn bedrijf. Precies 6 jaar geleden, 1 april 2015 heb ik de handschoen opgepakt en ben hier aan de slag gegaan.

Wat vind je leuk aan sales?

Het internationale vind ik heel erg leuk en het contact met andere culturen. Ik verkoop graag een oplossing, want de klant legt me altijd een probleem voor. Toen ik eenmaal in de sales zat, wilde ik er niet meer uit. Daarbij komt dat de variëteit aan klanten enorm is. De ene keer zit ik bij ’n klein familiebedrijf aan tafel met de eigenaar en even later met ’n heel opgetuigd project team van een multinational. Ik kom zo in veel verschillende werelden.

Je combineert techniek met verkoop?

Ja, de combinatie van techniek en commercie, reizen en kantoor ligt me heel erg goed! Ik ben van origine sociaal en heb graag contact met mensen. Daarbij bedenk ik vaak oplossing vanuit technisch perspectief, maar ik ga niet helemaal de diepte in. Dat doen onze engineers, ik geef de voorzet en zij werken het uit. De combinatie technisch-commercieel is dus voor mij ideaal.

Hoe ziet je werkdag er uit?

Ha, ha, ja, daar is eigenlijk geen peil op te trekken! Ik plan mijn eigen tijd in. Dat komt omdat ik soms moet bellen met de andere kant van de wereld buiten kantooruren. Soms ben ik de hele dag op kantoor om offertes uit te werken. De andere keer ben ik onderweg naar een klant, een halve dag of twee à drie dagen. Dan weer maak ik een combinatie van klant en kantoor en soms werk ik vanuit huis.

Wat trekt je op kantoor?

Het is altijd heel fijn om de collega’s te ontmoeten, want we hebben een superleuk team van zo’n 25 mensen. Toen ik hier begon in 2015 waren we met zes mensen, dus we groeien enorm. We zijn allemaal bereid om elkaar te helpen. Het is een heel hecht team, met zorg samengesteld, niet alleen op basis van diploma-vereisten, maar ook door te kijken of het klikt en of je in het team past. Het verloop is dan ook nihil, we zijn een soort familie.

Kun je nog groeien?

Ja, het bedrijf biedt mij heel veel mogelijkheden om te groeien en om mezelf te ontwikkelen. Ik kan aangeven welke cursussen ik zou willen volgen en dan is dat bespreekbaar. Daarnaast hebben we met dit prachtige nieuwe pand aan de Warwickstraat een schitterende werkomgeving gecreëerd, veel ruimte, modern, mooi uitzicht en dat biedt ruimte voor groei van personeel en van activiteiten. Ik kan me hier dus nog volop verder ontwikkelen en zal dat ook zeker doen!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *