Of het nu gaat om personeel in de horeca, logistiek, bouw of de techniek. Één ding is zeker: het juiste personeel werven is een kunst. Het vinden van geschikt personeel om uw vacature in te vullen is niet altijd gemakkelijk. De ene keer ontvangt u veel sollicitaties op uw vacature maar zit er geen geschikte kandidaat tussen. De andere keer ontvangt u vrijwel geen sollicitaties en valt er niets te kiezen. Dit zijn veelvoorkomende problemen waar ook andere werkgevers mee te maken krijgen. U wilt uiteraard de perfecte kandidaat vinden voor de te vervullen functie. Personeel werven en selecteren kost veel tijd en het duurt vaak lang voordat de juiste kandidaat gevonden is. Hoe vind je nu de juiste kandidaat die past bij het bedrijf? Dat doet u door employer branding.

Werkgeversmerk
Employer branding is het hebben van een sterk werkgeversmerk. Het is een middel om potentiële medewerkers aan te trekken en te binden aan het bedrijf. Waarom is dit zo belangrijk? Door de krapte in de arbeidsmarkt hebben werkzoekenden een enorme keuze aan bedrijven waarbij zij kunnen solliciteren. Het is dus belangrijk om uw bedrijf op te laten vallen en aantrekkelijk te maken voor potentiële kandidaten. Dit doet u door van uw bedrijf een werkgeversmerk te maken. Uw medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs van het bedrijf. Zij weten immers als geen ander welke sfeer er bij uw bedrijf heerst en welke kernwaarden belangrijk zijn. De beste tip voor employer branding: zorg goed voor uw personeel. Als uw medewerkers tevreden zijn, zullen zij de behoefte voelen om dit met anderen te delen. Op deze manier vertelt u niet waarom uw bedrijf zo interessant is maar doen uw werknemers dat.

Offline/online
Daarnaast is het belangrijk om uw bedrijf zowel offline als online te promoten. Door de promotie gericht in te zetten wordt de juiste doelgroep bereikt. Wanneer potentiële kandidaten u vinden en een positief beeld krijgen van uw organisatie zullen zij zich identificeren met uw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat zij zich aangetrokken voelen tot uw bedrijf. Zij zijn dan sneller geneigd om te solliciteren op uw openstaande functie.

Échte vacatureteksten
Voor werkzoekenden is het essentieel om een baan te vinden die bij hen past. Hierbij gaat het niet alleen om de functie maar ook om de sfeer en kernwaarden van het bedrijf. Zorg ervoor dat deze aspecten terugkomen in uw vacaturetekst. Niets is zo vervelend als tijd investeren in potentiële werknemers die de klik met het bedrijf niet hebben en vice versa. Beschrijf de functies zoals ze zijn en maak het pakkend voor degene die u wilt bereiken.

Foto: Pexels

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • 22 maart, 2022

    Graag ontvang ik een prijs voor het plaatsen van een vacature

    Geplaatst door
    pim van bezooijen